Onnistunut ruukkiretki

Olimme 9.9.2023 suvun kantaisän, seppämestari Johan Hagelbergin jalanjäljillä Fiskarsissa ja Antskogissa. Matkaan lähdettiin tilausbussilla Karjaan rautatieasemalta. Oli mukava tavata pitkästä aikaa sekä uusia että vanhoja sukulaisia. Fiskarsin Cafe Antiquen maukkaan lohikeiton jälkeen tutustuimme aurinkoiseen ruukkimiljööseen oppaamme Annatuuli Saineen johdolla. Hän kertoi meille Fiskarsin rakennuksista, historiasta ja kehityksestä.

Yksi retken kohokohdista oli vierailu seppä Upi Anttilan takopajalla, jossa kuulimme entisajan seppien työstä ja saimme seurata rautanaulojen taontaa ihan lähietäisyydeltä. Jotkut tutustuivat paja-aukiolla myös lasinpuhallukseen.

Takopajassa

Bussimme vei meidät loppupäiväksi Antskogiin, jossa perinteikkäällä ja huolella entisöidyllä työväentalolla pidimme varsinaisen sukukokouksen ja nautimme paikallisten emäntien leipomuksista kahvin kera. Uudet säännöt hyväksyttiin, hallitusta täydennettiin uudella jäsenellä ja jäsenmaksua korotettiin (voit lukea kokouksen pöytäkirjan myöhemmin jäsensivuilta).

Lopuksi saimme kuulla paikallishistorian asiantuntijan Taina Lackmanin antoisan esitelmän Anskogin vaiheista 1600-luvulta nykypäivään. Esitys tarjosi paljon tietoa rautaruukkien polveilevasta kehityksestä nousuineen, konkursseineen ja omistajanvaihdoksineen. Kuunnellessa syntyi ajatuksia siitä, miten esi-isämme Johan Hagelberg on voinut paikkakunnalle päätyä ja miksi hän on sieltä v. 1787 perheineen lähtenyt Tampereelle viinapolttimoa rakentamaan. Sukututkimusryhmälle tuli paljon tehtäviä.

Kirjoittanut Merja Almonkari

Kuvassa ruukkiretken osanottajia Fiskarsissa kuuluisan kellotornirakennuksen edessä.

0 comments on “Onnistunut ruukkiretkiAdd yours →